top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOr Dalach

הטיפול בדיקור יבש כחלק מהרפואה המערבית

רבים נוטים להתבלבל בין דיקור יבש לדיקור סיני. האמת היא שדיקור יבש אינו קשור לדיקור סיני. הוא הושפע ממנו כמו שמוזיקה מערבית מושפעת ממוזיקה מהמזרח- היא מתפתחת בנפרד לחלוטין, עם מעט לקיחת השראה מתרבות אחרת. אז מהו דיקור יבש ואיך הוא הפך לחלק בלתי נפרד מטיפולי הפיזיותרפיה. כתבה אחרונה בסדרת הכתבות על Trigger Points.

נתחיל מלהסביר את ההבדל בין דיקור יבש ( או בשמו השני- דיקור מערבי) לדיקור סיני. אני לא מתיימר להבין יותר מידיי בדיקור סיני. הוא עוסק במרידיאנים ובדרכי אנרגיה שדרך המחט אפשר להשפיע עליהן אם יש שם "תקיעות". דיקור יבש מבוסס על הרפואה מערבית- כלומר מה שאנחנו דוקרים זה בדרך כלל שרירים ובדרך כלל Trigger Points. כתוצאה מכך, בניגוד לדיקור הסיני שבו המחט נעצרת בעור, בדיקור היבש המחט נכנסת עמוק לתוך לשרירים ויכולה גם להיכנס 10 ס"מ לתוך הגוף. בדיקור היבש המחט גם יכולה להיות עבה יותר. נשמע מסוכן? זה מסוכן אם לא יודעים איך לבצע זאת וממה צריך להיזהר. בנוסף הדיקור היבש הוכיח את עצמו מחקרית כעוזר במצבים של כאבי ראש כתוצאה מtrigger points כאבי צוואר, כתף, גב, ברכיים ובעצם כל כאב שיש בו מעורבות שרירית- ויש הרבה יותר מצבים כאלה ממה שנדמה לכם.



תגובת עווית מקומית


תגובת עווית מקומית (local twitch response- LTR) היא תגובה לא רצונית של רפלקסים בtaut bands (להזכירכם- החלק בשריר עליו נמצא הtrigger point) בעקבות זריקות, דיקור או "מישוש מתפרץ". כאשר מבצעים דיקור חשובה לנו הפקת LTR כדי להראות לנו שדיקרנו במדוייק את הtrigger point. אבל מה הLTR בעצם עושה? הפקת LTR מפחיתה את ריכוז החומרים הפעילים בtrigger point ע"י העלאה בזרימת הדם או ע"י גרימה לדלקת קצרצרה ובכך מפחיתה את הכאב. היא רפלקס של עמוד השדרה שנוצר עקב גירוי של ה Trigger Points, אשר מתבטא בכיווץ של סיבי שריר ו taut bands. בכך הפקת LTR מהווה תמיכה לאפקטיביות של שימוש בדיקור יבש על Trigger Points.


השפעות הדיקור היבש


כאב מיוצר ע"י המוח, כאשר זה מרגיש שיש סכנה לגוף, שדורשת התראה. במילים אחרות, לא צריך להסתכל רק עם המקום הכואב, אלא צריך גם לחשוב על המשמעות של הכאב. ההשפעות של דיקור יבש לא יכולות להיבחן מבלי לייחס משמעות להשפעות הביו-פסיכו-סוציאליות של הדיקור. לכן לדעתי, חשוב גם למטופלים להבין מה בדיוק עושה הדיקור היבש ואיך הוא משפיע על השריר. • כאב פריפרי מתמשך מעלה את הרגישות של מערכת העצבים המרכזית. • מחקרים מראים שדיקור יבש של ט"פ לא מוריד רק את הכאב מהנקודות המטופלות, אלא מוריד את הרגישות הכללית לכאב בגוף אצל אנשים עם פיברומיאלגיה (מחלה בה סובלים כאבים בכל הגוף). מכאנית, דיקור יבש עמוק שובר קשרים מכווצים בין סיבי השריר, מותח סרקומרים מכווצים ומפחית את החפיפה בין אקטין למיוזין (החלקים הבונים סיבי שריר). • דיקור יבש יכול להרוס endplates (הקולטן של סיב השריר), לגרום לדנרווציה (הפסקת העצבוב של סיבי שריר) של אקסונים ולשנות את הרצפטורים לאצטילכולין (חומר המופרש מהמוח) על האנדפלייט.כל זה בדומה למה שקורה בתהליך נורמלי של יצירה מחדש של שריר.



אך איך זה בעצם מרגיש


המחט בדיקור יבש דקה בהרבה ממחט איתה לוקחים בדיקת דם לדוגמא, ולכן זה גם כואב פחות. ההכנסה של המחט לעור מעט לא נעימה. מרגישים כמו צביטה קטנה של העור. לאחר מכן לא באמת מרגישים משהו עד שלא מגיעים לtrigger point. שם צריכה להיות תחושה של לחץ מקומי, ללא תחושות של שריפה או תחושת כאב בלתי נסבלת. אם יש כאלה, מוציאים מיד את המחט. בזמן הLTR כן מרגישים כאב מעט יותר חד ולעיתים תחושה של זרם. ברגע שלא מצליחים להפיק עוד LTR, מוציאים את המחט. על הפרוצדורה לוקחת עד חצי דקה במידה ולא בוחרים להשאיר את המחט בפנים כדי למתוח את סיבי השריר. כאב בעקבות טיפול- כאב יום-יומיים לאחר הטיפול הוא נפוץ. במקרים נדירים יותר, יכול לכאוב גם 3-4 ימים אחרי. כמו מין סימן כחול פנימי הכאב מורגש באיזור הדיקור ולעיתים באיזורים אחרים בשריר הנדקר. כמו מין סימן כחול פנימי. יש לספר למטופל על האפשרות שזה יקרה כדי למנוע דאגה וחרדה מיותרות.


מתי לבצע דיקור


את הדיקור לא נבצע יותר מפעם בשבוע לאותו שריר. אנחנו רוצים לתת לשריר להתאושש מהמיני טראומה שגרמנו לו. אין זה נכון גם לדקר שריר במשך מספר חודשים בקביעות. יש להתחיל מפעם בשבוע למשך מקסימום חודש, לעבור לפעם בשבועיים, פעם בחודש ואז לתת לו מנוחה. לפי הספרות לא נעשה דיקור אם אנחנו מתכוונים לבצע פעילות ספורטיבית בהמשך היום. לדעתי אפשרי, אך לא אידיאלי לבצע פעילות ספורטיבית מספר שעות לאחר הדיקור, אך יש לקחת בחשבון שיורגש כאב מקומי במהלכה.

• כאשר דיקור שטחי מעורב עם סיבוב של המחט, הוא יכול לגרום לאינהיביציה של סיבי כאב (ובכך להפחתת כאב). דיקור עמוק יכול גם לערב רוטציה עד שנגיע למצב של רגיעה של סיבי השריר. • הרבה קלינאים מערבים דיקור עמוק או שטחי עם גירוי חשמלי דרך המחטים. • לסיכום: דיקור יבש מפחית את הסביבה הכימית של trigger point פעילים, מפחית או מונע הפרעות באנדפלייט ומפחית את רגישות הtrigger point. אבל לא ברור מה המחט עושה כדי לגרום לאפקט הזה. חשוב לזכור כי לעיתים אין מעורבות של Trigger Points ולכן לא תמיד טיפול בTrigger Points משפר את מצב המטופל. בנוסף אצל אנשים מסויימים הפחד מהדקירה יכול להחמיר את הסימפטום. מצב זה נדיר למזלנו ורוב האנשים מתאימים לדיקור יבש.



הסכנות בדיקור יבש


כאמור הדיקור היבש הוא עמוק ויש להיזהר מלפגוע במבנים שאינם שרירים. לצורך כך יש צורך במדקר שיודע את האנטומיה על בוריה. יש להיזהר מפגיעה באיברים פנימיים. למשל פגיעה בריאות שיכולה ליצור חזה-אוויר או בכליות. לא מדקרים מפרקים עצבים וכלי דם. אמצעי ביטחון נוסף שיש לנקוט בו מעבר להכרת האנטומיה של האיזור אותו אנו מדקרים, הוא דיקור לכיוון עצם (למשל לכיוון הצלע או השכמה כדי להימנע מפגיעה בריאות או הרמת השריר מהגוף כשזה אפשרי בשרירים כמו הטרפז). אם הדיקור יבוצע בדרכים המקובלות ותוך זיהוי מבנים אנטומיים מהם יש להיזהר, אין סיבה שייגרם נזל למטופל. חלק קטן מהאנשים מדווחים על תופעת לוואי של ישנוניות. זה לא משהו רע, רק צריך להיזהר אם צריך לנהוג אחרי זה.


סיכום


דיקור יבש הוא שיטת טיפול פופולרית בשנים האחרונות ועושה רושם שבצדק. הוא מהיר יותר, יעיל יותר ופחות כואב מעיסוי עמוק של trigger point. אני אוהב להגיד שברגע שהוא מפיק LTR הוא כאילו עושה הפעלה מחדש לשריר. כאמור הרבה מהכאבים אותם אנחנו חווים הם עם מעורבות שרירית ולכן כדאי לנצל זאת ולעזור למטופלים גם מהכיוון הזה. זה נכון שיש בו גם סיכונים, אבל אם עושים אותו אצל מדקר מיומן שמכיר את האנטומיה ומקפיד על כללי היגיינה למניעת זיהומים, אין שום סיבה שייגרם ממנו נזק.

197 צפיות0 תגובות
bottom of page