top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOr Dalach

יש לכם כאבים וכל הבדיקות הרפואיות יוצאות תקינות? תחשבו על כאב מושלך

בכתבה הקודמת דובר על Trigger points ועל כך שהן עלולות לגרום לכאב מושלך. אך Trigger Points הן לא הסיבה היחידה שיכולה להוביל לכאב מושלך. ננסה להבין מהו כאב מושלך, ממה הוא נגרם ולמה קל לטעות בטיפול בו.

 

כאב מושלך הוא כאב המורגש במקום אחר מהמקום בו קיימת בעיה. דוגמא קלאסית לכך היא שבהתקף לב, מרגישים כאב בצוואר, בגב ובכתפיים. כאב מושלך יכול לנבוע ממקורות של איברים פנימיים, מפרקים, שרירים וכל רקמה עמוקה בגוף. תמיד צריך לזכור את האופציה של כאב מושלך כדי להימנע מבדיקות מיותרות שאינן מצביעות על מקור הסימפטומים ויותר חשוב מכך, לא לפספס מקרים שיכולים לעיתים גם לגרום לתמותה.


סיפור מקרה: אישה מבוגרת מגיעה לבית חולים אחרי שנפלה, עם כאבים חזקים בברך ובקושי מצליחה לדרוך על הרגל. הרופא שולח לצילום רנטגן לברך, בו מוצאים שהברך תקינה. אומרים לאישה שזו מכה יבשה ומשחררים אותה הביתה. הרופא בעצם פספס שמקור הכאבים הוא צוואר הירך, בו יש שבר והכאב בברך הוא בעצם כאב מושלך. אותה אישה חוזרת הביתה ועד שתחזור לבית החולים, השבר כבר יחמיר והיא תתקשה בניידות עד כדי כך שזה יביא למצב שהיא בסיכויים גבוהים למוות תוך שנה מהסיבוכים. אותה אישה באמת לא הרגישה כאב בירך ולכן לא התלוננה על כזה. הכאב שלה הושלך לברך. אם אותו רופא היה חושב על כאב מושלך ושולח לבדיקת הדמייה רלוונטית של המיקום הרלוונטי, היא הייתה מקבלת טיפול בהתאם וסיכוייה למות מסיבוכים היו פוחתים משמעותית. אז בעצם כל מקום בגוף יכול לכאוב בגלל כאב שמושלך מכל מקור אחר? לא. יש מפה לכאבים מושלכים ויש גם הגיון למה הם קורים.



הגורם לכאב המושלך


כל התיאוריות מסכימות על כך שכאב מושלך נגרם בעקבות חוסר יכולת של המוח לתרגם את מקור הכאב במדוייק. תיאורית ההקרנה המתכנסת- ישנם הרבה סיבי תחושה שמתכנסים אחד עם השני בדרכם אל המוח ויוצרים חוסר הבנה של מקור הכאב. תיאוריה זו לא מסבירה מדוע קיים עיכוב של הופעת הכאב המושלך, מזמן הופעת הכאב המקורי.

התיאוריה המקובלת היום היא שכאב מושלך מגיע דקות לאחר נוקסיוס סטימולי (תהליך המתריע בפני נזק פוטנציאלי לרקמה), שגורם לכאב ולהתעוררות של מסלולים רדומים, כך שכאב שאופיין ברמה מקומית, מתחיל לכאוב גם כשיש כאב שמקורו מאיזורים אחרים. כאילו נפתחו תעלות שהיו סגורות בעקבות הנוקסיוס סטימולי וכעת גורמות לכאב המושלך. התיאוריה הזאת מסבירה את הדיליי שיש בהופעת הכאב המושלך. בעצם ההסבר לעיכוב בהופעת הכאב המושלך, הוא שהכאב המושלך הוא כאב מרכזי ולוקח לו זמן להתפתח. התפתחות הכאב המושלך היא בד"כ לאיזורים דיסטליים (מרוחקים) יותר עם הזמן.



מאפיינים קלינים של כאב מושלך:


• כאב מושלך יכול להיות בין שניות לימים ואפילו תמידי. • כאב מושלך מתואר ככאב עמוק, שורף או לוחץ, ששונה לגמרי מכאב על רקע נורולוגי או כאב שעל העור. • כאב מושלך ממפרק יכול להיות מתואר בדיוק כמו כאב מושלך משריר. • כאב מושלך יכול להיות מושלך לכל כיוון בגוף- למקום גבוה, נמוך, פנימי או חיצוני יותר • כאב מושלך מחולקת לסקלרוטומים (בתמונה) ולא ולדרמטומים (האזורים בעור שמעוצבבים ע"י העצבים) • כאב מושלך יכול להיות נלווה לסימפטומים אחרים כמו נימול, נוקשות, חולשה, עייפות או פעילות שרירית לא תקינה. האמת שהוא בכלל לא חייב להיות "כאב". הוא יכול להיות גם תחושת שריפה או עקצוץ כסימפטום נלווה ללחיצה על Trigger points לדוגמא.


בעזרת טיפול מתאים בTrigger Points, אפשר לשפר כאב מושלך


כאב מושלך הוא תוצאה של רגישות ממערכת העצבים המרכזית. רגישות זו היא משהו הפיך. זהו בעצם משפט חשוב שיש לדעת. אם מקורו של הכאב המושלך הוא ברגישות של מערכת העצבים המרכזית, זה אומר שזה משהו שניתן לטפל בו. חשוב להכיר בכך שרגישות מרכזית היא תהליך הפיך אצל אנשים עם כאב מיופאסיאלי (של השריר והעטיפה שלו). כאב מושלך קשור לעצימות ולאורך של כאב שרירי. כאב מושלך הוא תוצאה של רגישות של מע' העצבים המרכזית, שמתוחזק ע"י רגישות של מע' העצבים הפריפרית, למשל מTrigger Points. כלומר בעזרת טיפול מתאים בTrigger Points, אפשר לשפר רגישות מרכזית ובעצם כך לשפר כאב מושלך- הפתרון לכאב מושלך קשור להפחתה בקלט הנוזיספטיבי (המשדר כאב) לדורסל הורן ולהפרעה להתפשטות של הכאב שקורית ע"י התלכדות וגירוי של מע' העצבים המרכזית. לדוגמא זריקות מאלחשות לTrigger Points בצוואר, הצליחו לשפר מצבים של מיגרנה, צליפת שוט ופיברומאילגיה. בנוסף דיקור יבש של Trigger Points גרם לאינהיביציה של Trigger Points "משדרות", שאחראיות לכאב המושלך באיזורן. בנוסף, דיקור יבש של Trigger Points גרם להעלאה זמנית של סף הכאב המכני (עד כמה הגירוי צריך להיות חזק בשביל לכאוב) של כאב מקומי. סיבה אפשרית להפחתה המהירה בכאב בעזרת טיפול מנואלי בTrigger Points, היא הקלט המכני שנותנת המחט, שיכול ליצור מתיחה של סיבי השריר, הארכה של סיבי השריר ונזק מזערי לרקמה. הרברסביליות של כאב מושלך היא מהירה באופן מפתיע ע"י טיפול מתאים. דיקור יבש וזריקות לט"פ הם בעלי השפעה מהירה משמעותית על Trigger Points לעומת טכניקות מנואליות לשחרור Trigger Points, עליהן יש שפע של מחקרים המוכיחים את היעילות של טכניקות אלו, ללא יתרון מוכח של טכניקה מנואלית אחת על האחרת. מלימוד קליני ניתן להסיק שאנשים עם פחות רגישות מרכזית, זקוקים לפחות טיפולים להפחתת הכאב. בעצם זה אומר שכדאי להתחיל לטפל בTrigger Points עוד בטרם הם מתחילים לערב את מערכת העצבים המרכזית, כי אז יהיה קשה יותר להיפטר מהכאב המושלך.


לסיכום


בעצם אפשר לסכם ולהגיד, שכאב מושלך הוא נפוץ בהרבה ממה שחושבים. ישנם מצבים חמורים כמו שבר בצוואר הירך, אך ישנם גם מצבים שסתם מפריעים לנו לחיי היומיום כמו כאבי ראש כתוצאה מכאב מושלך משרירי הצוואר. בכל כאב שהרופאים לא מוצאים לו סיבה נראית לעין וכל הטיפולים ברמה המקומית לא מראים שיפור, יש לחשוב על כאב מושלך. כי כמו שראינו, יש לו פתרונות טובים כמו הדיקור היבש עליו נדבר בכתבה הבאה ולכן חבל שלא לטפל בו!


182 צפיות0 תגובות
bottom of page